Voor iedere klacht een juiste behandeling!

Knieschijfpijn of theaterknie

Knieschijfpijn ontstaat vaak doordat de knieschijf niet soepel door de goot of groeve van het bovenbeen loopt.

De oorzaak van knieschijfpijn

Er zijn veel verschillende oorzaken van knieschijfpijn en de oorzaak is niet altijd bekend. Vaak ontstaat knieschijfpijn door overbelasting bij sporters of zien we het bij jonge meisjes die snel groeien. Knieschijfpijn ontstaat vaak doordat de knieschijf niet soepel door de goot of groeve van het bovenbeen loopt, maar als het ware ‘uit het spoor’ raakt.

Anatomie

De knieschijf (patella) is een stuk bot aan de voorkant van de knie. De knieschijf zit in de grote pees van de bovenbeenspier (quadriceps spier). De knieschijf beweegt in een goot of groeve in het bovenbeen. De knieschijf zorgt ervoor dat de bovenbeenspierkracht wordt overgebracht. Als je knieschijfpijn hebt, dan heb je pijn rond jouw knieschijf bij buigen en strekken in de knie, bijvoorbeeld bij traplopen, wandelen, fietsen, hardlopen of sporten. Deze klacht wordt ook wel theaterknie, patellofemoraal pijnsyndroom of retro patellaire chondropathie (RPCP) genoemd.

Klachten

De klachten komen geleidelijk op. Je hebt pijn, vaak rondom de knieschijf, aan de binnen- of achterzijde en bij zware belasting voel je het misschien zelfs in de knieholte. Lang zitten met een gebogen knie kan pijnlijk zijn, zoals in de auto of bioscoop (vandaar de theaterknie). Ook is belast buigen pijnlijk, zoals traplopen, fietsen of hardlopen. Als je rust houdt worden de klachten minder. Het kan zijn dat je de knie hoort kraken.

Behandeling en herstel

Vaak worden de klachten minder als je de knie rust geeft. Oefentherapie is de meest zinvolle behandeling. Onze gespecialiseerde sportfysiotherapeuten kunnen je hier goed bij helpen. De therapie richt zich op het beter laten “sporen” van de knieschijf en het versterken van de bovenbeenspier. Om ervoor te zorgen dat je minder pijn hebt bij het oefenen en om de knieschijf te ontlasten, kunnen wij de knie intapen. Als therapie en tapen onvoldoende helpt, kan een kijkoperatie worden gedaan waarbij de knie wordt nagekeken. Met name het kraakbeen achter de knieschijf wordt beoordeeld en indien nodig behandeld.

Je hebt verschillende mogelijkheden om de pijn wat te verlichten:

  • Neem rust om de kniepees te laten herstellen.
  • Oefentherapie ter versterking van de bovenbeenspieren is de beste oplossing voor herstel.

Direct een afspraak maken

Vul hieronder ons formulier in en maak direct een afspraak!

Jetske Vermeulen

Claudicatio Intermittens
Dry Needling
Fysio Fitness
Fysiotherapie
Kinderfysiotherapie i.o.
Krullaards Perfect Reset

j.vermeulen@centrumevers.nl

“Teamspeler, jeugdige interesse en enthousiasme.”

Testimonial

Mw. Sylvia Lagerweij (44) uit Kootwijkerbroek

Revalidatie

“In augustus begonnen met het revalidatietraject. De eerste 2 weken waren erg zwaar. Veel nieuwe mensen, veel nieuwe indrukken maar ik voelde dat iedereen het goede met me voor had. Het voelde als een warm bad. Elke week fysio, ergotherapie en psycholoog was wel veel maar ook goed. Vooral Joost en Conitha hebben me heel erg geholpen en van een onzekere vrouw een veel sterkere vrouw gemaakt die nu ook trots op zichzelf kan zijn. De combinatie van al deze therapieën is voor mij echt de juiste geweest. 17 jaar lang met een zere, stijve nek rondgelopen en veel therapeuten gezien maar dit heeft mij echt gelopen. Niet dat ik mijn nek niet meer voelen. Het zal altijd een zwak punt blijven maar door alle therapieën weet ik veel beter met alles om te gaan zodat de nekklachten heer erg zijn verminderd. Ook door de haptonomie heb ik mijn eigen lijf veel beter leren kennen. De drempel was voor mij heel erg hoog maar ik ben zo blij dat ik toch zelf de stap heb gemaakt om bij jullie in therapie te gaan. Door jullie fantastische begeleiding ben ik nu een sterkere vrouw geworden die veel meer zelfvertrouwen heeft en veel beter haar grenzen aan kan geven. Dankzij jullie sta ik veel positiever in het leven en kan mijn lijk het allemaal ook veel beter aan, omdat ik nu luister naar mijn lichaam en bewust rustmomenten in de dag plan. Ik raad het anderen ook aan om bij jullie aan de slag te gaan, omdat het mij zo veel positiefs heeft opgeleverd. Heel hartelijk dank!”