Voor iedere klacht een juiste behandeling!

Hielspoor

Een hielspoor is een aanhangsel aan het hielbot dat zich gevormd heeft door kalkafzetting aan de hiel.

De oorzaak van hielspoor

Het ontstaan van hielspoor is moeilijk aan te wijzen. Aangenomen wordt dat de gestegen populariteit van sporten heeft geleid tot een toename van overbelastingletsels zoals hielspoor. Ook een staand beroep, soms in combinatie met overgewicht, kan tot de aandoening hielspoor leiden. Hielspoor komt vaker voor bij 50-plussers en bij mensen met een verkeerd looppatroon (overpronatie).

Anatomie

De term hielspoor wordt vaak gebruikt om diverse problemen in de hiel aan te duiden. Een hielspoor is een aanhangsel aan het hielbot dat zich gevormd heeft door kalkafzetting aan de hiel. De hielspoor zelf veroorzaakt geen pijn. Er zijn veel mensen die een hielspoor hebben, maar dit niet weten omdat deze geen pijn veroorzaakt. Je hebt pas last van hielspoor als het weefsel en botvlies eromheen geïrriteerd of ontstoken raakt. Hevige, aanhoudende pijn onder de hiel wordt veelal aangeduid met het begrip ‘hielspoor’.

Door overbelasting wordt de vezelband of peesplaat onder de voet voortdurend uitgerekt. De aanhechting van het weefsel aan het hielbot komt hierdoor onder grote spanning te staan en het botvlies gaat irriteren of ontsteken. Door verschillende oorzaken ontstaan kleine scheurtjes in de pezen. De ontsteking of scheurtjes leiden tot pijn en irritatie. Het lichaam probeert dit zelf te herstellen. Als dit proces lang duurt, ontstaat er vaak na verloop van tijd een kalkspoor of botaansporing. In feite is een hielspoor dus niet de aanleiding tot irritatie of pijn maar veelal het gevolg.

Klachten

De klachten bij een hielspoor bestaan uit een nauwkeurig aan te duiden felle pijn onder de hiel, vooral bij het opstaan in de ochtend of na langdurig zitten

Behandeling en herstel

Hielspoorproblemen kunnen voorkomen worden door een aantal voorzorgsmaatregelen, zoals goed (sport)schoeisel, een goede warming-up en een goed trainingsschema. Als de blessure in een beginstadium verkeert, koel dan de pijnlijke plek. Ook als de blessure langer bestaat, is het nuttig de pijnlijke plek meerdere keren op een dag te koelen. Zorg ervoor dat de beginnende klachten niet verergeren door tijdelijk de training te minderen of te stoppen. Bij beginnende hielspoorproblemen volgt eerst een conservatieve behandeling. Een arts kan eventueel steunzolen aanraden. Ook kan een ontstekingsremmer worden voorgeschreven, al dan niet in combinatie met fysiotherapie. De fysiotherapeut kan de plek frictioneren (losmaken) om zo het herstelproces opnieuw aan te wakkeren. Dit kan goed worden gecombineerd met Dry Needling om ontspanning in de peesplaat te verzorgen. Als dit niet helpt, bestaat er een injectie met verdovende stof die de pijn doet verdwijnen. Tevens kan Shockwave helpen voor de behandeling van hielspoor.

Je hebt verschillende mogelijkheden om de pijn wat te verlichten:

  • Zorg voor goed schoeisel.
  • Zorg voor een goede warming up en een goede opbouw van de training.
  • Koel de pijnlijke plek direct na de training 15 tot 20 minuten met ijs. Leg het ijs nooit direct tegen de huid aan, maar zorg ervoor dat er altijd een dunne doek tussen zit. Herhaal het koelen 3 tot 5 keer per dag.

Direct een afspraak maken

Vul hieronder ons formulier in en maak direct een afspraak!

Kelly Eijsing – Oevering

Dry Needling
Fysiotherapie
Manuele therapie

k.oevering@centrumevers.nl

“Een zeer krachtige persoonlijkheid waar ze altijd vanuit werkt.”

Testimonial

Mw. A. Isarin – van der Weijde (79) uit Barneveld

Revalidatie

“Revalidatie Centrum Evers heeft mij aangeraden 3 maanden het revalidatietraject in te gaan, voor artrose waar ik behoorlijk last van had. Dat is nu achter de rug. Met goed trainen en plezier heb ik het volbracht. Met veel leuke en geweldige therapeuten ben ik aan het werk gegaan. Ik heb veel geleerd om met mijn pijn om te gaan. Er is mij verteld aan het begin van de therapie dat de pijn niet helemaal weg zal zijn. Dat ervaar ik ook zo. Gezien mijn leeftijd (79 jaar) krijg je toch last van slijtage. 's Morgens startpijn, maar na de oefeningen heb ik overdag minder pijn. Daarnaast loop ik beter. Centrum Evers bood mij dan nog 12x 1 uur in de week aan om te komen oefenen. Dat is heel fijn. Ik moet blijven oefenen en bewegen dat heb ik wel ervaren. Daarom wil ik het team dat mij heeft begeleid hartelijke bedanken voor de goede zorg en begeleiding in welke vorm dan ook.”