Voor iedere klacht een juiste behandeling!

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag, zoek dan hier je antwoord

Verzekering

Heeft mijn kind tot 18 jaar recht op fysiotherapie?

Ja, jouw kind heeft recht op 18 zittingen vanuit de basisverzekering.

Wie betaalt mijn behandelingen fysiotherapie vanaf boven de 18 jaar?

Jouw behandelingen fysiotherapie worden vergoed door de zorgverzekering vanuit de aanvullende polis. Je kunt bij jouw zorgverzekering navragen/kijken hoeveel behandelingen vergoed worden. Er kan een verschil zitten in het aantal fysiotherapie- en manueletherapiebehandelingen.

Ik heb een operatie ondergaan aan een van mijn gewrichten, hoe wordt fysiotherapie dan vergoed?

De eerste 20 behandelingen worden vergoed uit jouw aanvullende verzekering en de rest uit de basisverzekering tot 12 maanden na de operatie.

Gaat fysiotherapie ten koste van mijn eigen risico?

Fysiotherapie uit de aanvullende verzekering gaat niet ten koste van het eigen risico, fysiotherapie uit de basisverzekering wel.

Heb ik een verwijzing van de huisarts of een specialist nodig?

Nee, je kunt zonder verwijzing naar de fysiotherapeut. Uitzondering op de regel: Heb je een klacht betreffende een chronische indicatie, dan is een verwijzing wel verplicht. Sinds 2017 kunnen wij ook aan huis behandelen zonder verwijzing.

Wat wordt nu precies onder een chronische aandoening verstaan?

Deze aandoening moet dan voorkomen op de zogenaamde lijst Borst.

Ik heb een chronische klacht, kom ik in aanmerking voor een chronische indicatie?

Dit is niet vanzelfsprekend. Je kunt voor een chronische indicatie in aanmerking komen als je een aandoening hebt die voorkomt op de `lijst Borst´. In alle gevallen is een verwijzing van jouw specialist dan noodzakelijk. Voor overige aandoeningen die niet op deze lijst staan zal vergoeding plaatsvinden uit de aanvullende verzekering.

Staan jullie ingeschreven bij het Kwaliteitsregister van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF)?

Ja, onze therapeuten voldoen aan de door de KNGF gestelde kwaliteitseisen en zijn geregistreerd in het Centraal Kwaliteitsregister van het KNGF.

Een afspraak maken

Hoe kan ik een afspraak maken?

Dat kan telefonisch via 0342-422997 of via het afsprakenformulier op deze website. Je bent ook welkom op een van onze locaties om persoonlijk een afspraak te komen maken.

Zijn jullie ook in de avond en op zaterdag open?

Ja, maandag tot en met donderdag zijn wij tot 21.30 uur geopend. Op vrijdag tot 18.00 uur. In het weekend zijn wij geopend op zaterdagochtend van 8.00 tot 12.00 uur.

Is er een wachtlijst?

Wij hebben geen wachtlijst. Heb je specifieke voorkeuren voor een therapeut of locatie, dan kan het zijn dat het langer duurt voor je een afspraak hebt.

Kan ik mijn afspraak verzetten of wijzigen?

Ja, mits je dat minimaal 24 uur voor jouw afspraak doorgeeft, kan de afspraak kosteloos verschoven worden. Valt het afzeggen van de afspraak binnen de 24 uur voor jouw eerstvolgende afspraak, dan wordt het gezien als een behandeling en zullen de kosten in rekening worden gebracht.

Hoeveel behandelingen heb ik nodig?

Dat is sterk afhankelijk van jouw klacht. Na anamnese en onderzoek kan jouw therapeut hier een inschatting van geven.

Kan ik ook aan huis worden behandeld?

Ja, als je niet in staat bent om zelf te komen en je kunt ook niemand vragen om je te brengen, dan komen wij bij je thuis. Sinds 2017 kunnen wij ook aan huis behandelen zonder verwijzing.

Ik moet 10 minuten van tevoren komen, waar kan ik de vragenlijsten vinden?

De vragenlijst ligt voor je klaar op de desbetreffende locatie:
– Op de Nieuwe Markt liggen de lijsten in een mandje op de koffietafel.
– Op De Burgt liggen de lijsten op de balie.
De lijsten liggen op volgorde van datum en tijd en je kunt jouw naam vinden op de eerste pagina. Indien je een afspraak hebt op één van de andere locaties, dan liggen er geen vragenlijsten klaar. Dit wordt tijdens de afspraak besproken of je krijgt de formulieren mee naar huis.

Waarom moet ik weer formulieren invullen als ik al eerder bij jullie ben geweest?

Bij elke nieuwe klacht of als er een periode van 3 maanden voorbij is, moeten er voor de verzekering weer opnieuw vragenlijsten afgenomen worden. Om tijd te besparen bij de behandeling laten we dit voor de afspraak door je invullen.

Ik wil graag een afspraak op een specifieke locatie of bij een specifieke therapeut, kan dat?

Wij proberen bij het inplannen van de afspraak zoveel mogelijk rekening te houden met jouw wens.

Ik wil graag door een vrouw behandeld worden, kan dat?

Ja, je kunt dit aangeven tijdens het maken van jouw afspraak.

Heb ik altijd dezelfde therapeut?

We proberen zoveel mogelijk de fysiotherapiebehandelingen te laten uitvoeren door dezelfde therapeut. In een aantal gevallen, bijvoorbeeld bij vakantie, ziekte of als er een specialisatie nodig is om jouw klacht sneller te herstellen, kan het voorkomen dat je van therapeut wisselt. Indien je zelf liever van therapeut wisselt, dan kun je dit gerust aangeven.

Jouw (eerste) afspraak

Moet ik speciale kleding aan?

Dit is op de eerste afspraak nog niet nodig. Het kan zijn dat je bij de volgende afspraak moet sporten, dan is sportkleding misschien handig. Heb je een afspraak voor een loopanalyse, dan zijn jouw eigen hardloopschoenen wel zo prettig.

Moet ik voor mijn afspraak nog iets meenemen naar de fysiotherapeut?

Buiten jouw verzekeringspas, identiteitsbewijs en eventuele verwijsbrief om hoef je niks mee te nemen voor de eerste afspraak. Handdoeken e.d. zijn op de praktijk aanwezig.

Hoe lang moet ik wachten op de therapeut?

Wij doen ons best om je zo snel mogelijk te helpen, de therapeuten wisselen dan ook vaak op tijd van patiënt. Het kan voorkomen dat je toch even moet wachten.

Hoe lang duurt een afspraak?

Afspraken worden per 30 minuten gepland, waarvan 20 tot 25 minuten behandeltijd en 5 tot 10 minuten huidige stand van zaken bespreken / voortgang / omkleedtijd / administratietijd / nieuwe afspraak maken / ophalen uit de wachtkamer.

Wat doen jullie aan mijn persoonlijke veiligheid en privacy?

Alle fysiotherapeuten hebben een reanimatiediploma en er is een AED aanwezig. Ook is er altijd iemand aanwezig van de BHV. Wij houden ons aan de privacy via een privacyreglement. Dit reglement kun je nalezen in de wachtruimte van de praktijk.

Telefonische bereikbaarheid

Ik moet lang wachten aan de telefoon, hoe kan dat?

Onze administratie op de Nieuwe Markt krijgt alle telefoontjes binnen. Wij proberen de wachttijd hiervan zo kort mogelijk te houden door het gebruik van meerdere lijnen. Toch kan het voorkomen dat we bijvoorbeeld een nieuwe patiënt in moeten voeren of een patiënt aan het helpen zijn met het passen van een brace. Dit vergt even tijd.

Zijn jullie ook 's avonds bereikbaar?

Ja, wij zijn bereikbaar op de avonden van:
– maandag tot donderdag van 08:00 uur tot 21:30 uur
– vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur
In de avonduren moeten onze therapeuten zelf de telefoon oppakken. Houd er rekening mee dat het langer kan duren voordat de telefoon wordt opgenomen.

Zijn jullie in de weekenden bereikbaar?

Ja, wij zijn bereikbaar in het weekend. Een van onze therapeuten heeft weekenddienst en zal je bij dringende vragen graag te woord staan. Wil je een afspraak maken/verzetten/afbellen, dan kun je de voicemail inspreken.

Kan ik ook in de lunchpauze bellen?

Ja, tijdens de lunchpauze zijn onze mensen van de administratie gewoon aanwezig. Het kan zijn dat de wachttijd iets langer is, aangezien we dan minder lijnen open hebben.

Wat als ik vanwege het weekend niet 24 uur van tevoren kan afbellen?

In het weekend kun je onze voicemail inspreken. Zo kun je ook in het weekend de afspraak 24 uur van tevoren annuleren. De voicemail wordt maandagochtend afgeluisterd en afgehandeld.

Krijg ik altijd een herinnering-sms?

Nee. We doen ons best, maar het kan zijn dat door een technische fout de sms er niet uit gaat of dat jouw account niet gekoppeld staat aan jouw afspraak. Zorg dus dat je altijd de afspraak duidelijk noteert.

Kan ik reageren op de herinnering-sms?

Nee, dit is niet mogelijk. De sms wordt computergestuurd naar je verzonden. Er zit geen telefoon tussen. Dus als je beantwoordt per sms, dan krijgen wij deze niet binnen.

Hulpmiddelen

Hoe lang mag ik een hulpmiddel lenen?

Wij lenen enkel hoofdkussens en trapfietsen uit. Een hoofdkussen kan voor 3 nachten gratis worden geleend om te testen. Voor het lenen van een trapfiets rekenen wij per week € 4.50 tot een maximum van € 15.00.

Ik wil een brace kopen, hoe moet dat?

Je kunt de winkel dagelijks bezoeken zonder afspraak (openingstijden: 08.00-17.00 uur) op de locatie Nieuwe Markt of De Burgt. Vakkundig personeel helpt en adviseert je graag bij jouw aanschaf. De prijzen van braces lopen uiteen. Kijk voor de huidige prijzen op de Blessurewijzer.nu.

Krullaards Perfect Reset

Wat houden de metingen tijdens de eerste afspraak in?

De fysiotherapeut meet het bekken met een speciaal meetapparaat, een Palpation-meter (PALM). Voor en na de behandeling meet de fysiotherapeut hiermee de scheefstand van het bekken. Voor de behandeling worden ook metingen verricht om de nekbeweeglijkheid, de spierzenuwfunctie en de belastbaarheid van benen of armen vast te stellen. Deze waarden vormen de basis voor het vaststellen van de gesteldheid van het lichaam. Na de behandeling worden metingen herhaald. Zo kan de fysiotherapeut het effect van de behandeling vaststellen en dit vastleggen in uw dossier.

Zijn de zooltjes echt nodig, ik heb al zooltjes van de podoloog?

De zooltjes (KPR-trainers) helpen je het resultaat van de behandeling, het rechtzetten van het bekken en het normaliseren van de stand van de wervelkolom vast te houden. De speciale vormgeving van de insole-trainer zorgt voor een kanteling van het hielbeen in de voet. Dit voorziet in een ondersteuning van de zojuist bereikte neutrale bekkenstand. Als je al zooltjes hebt van een podoloog, wordt er tijdens de eerste behandeling gekeken of deze vervangen worden door KPR-zooltjes of dat er aanpassingen in de huidige zooltjes gemaakt gaan worden. Het is handig als je in dit geval eerst een intakeafspraak maakt.

Wat is het voordeel van de intake?

Tijdens een intake kunnen wij door een aantal metingen te doen inschatten of de Krullaards Perfect Reset-therapie voor je geschikt is. Je zit dan nog niet vast om het verdere traject te volgen. Als je zooltjes hebt van de podoloog, dan kunnen we tijdens de intake kijken of deze kunnen worden aangepast.

Hoe kan ik erachter komen of ik bekkenscheefstand heb?

Bij veel mensen die rug- of nekklachten ervaren en waarbij de oorzaak niet direct duidelijk is, komt bekkenscheefstand vaak voor. Een arts of fysiotherapeut kan vaststellen of het bekken scheef staat. De KPR-fysiotherapeuten maken hierbij gebruik van speciale meetapparatuur om scheefstand vast te stellen.

Wat zijn de kosten voor de KPR-plaat?

Het totale traject kost 360 euro. Een deel kan worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Je betaalt in ieder geval 195 euro zelf voor de KPR-behandelingen. Lees meer over de kosten op de Krullaards Perfect Reset-pagina.

Wordt de behandeling vergoed door de ziektekostenverzekeraar?

De behandeling is niet opgenomen in de basisverzekering. Als u aanvullend bent verzekerd voor fysiotherapie, dan kunt u de kosten voor het basisconsult mogelijk declareren bij de zorgverzekering. Als u aanvullend bent verzekerd voor steunzolen of hulpmiddelen, dan kunt u de kosten voor de KPR-trainers mogelijk declareren bij uw zorgverzekeraar.

Hoe kan ik een intake/eerste afspraak maken?

Dit kan via het afsprakenformulier op deze site. Tevens kan dit via telefoonnummer 0342-400502.

Stel een vraag

Staat uw vraag en antwoord er niet bij? Vul dan onderstaande formulier in.

Ilse van Dijk

Administratie
Veluwse Blessurewinkel

i.vandijk@centrumevers.nl

“Onze jongste ster van de administratie met een sterk creatieve aanleg.”

Testimonial

Mw. Sylvia Lagerweij (44) uit Kootwijkerbroek

Revalidatie

“In augustus begonnen met het revalidatietraject. De eerste 2 weken waren erg zwaar. Veel nieuwe mensen, veel nieuwe indrukken maar ik voelde dat iedereen het goede met me voor had. Het voelde als een warm bad. Elke week fysio, ergotherapie en psycholoog was wel veel maar ook goed. Vooral Joost en Conitha hebben me heel erg geholpen en van een onzekere vrouw een veel sterkere vrouw gemaakt die nu ook trots op zichzelf kan zijn. De combinatie van al deze therapieën is voor mij echt de juiste geweest. 17 jaar lang met een zere, stijve nek rondgelopen en veel therapeuten gezien maar dit heeft mij echt gelopen. Niet dat ik mijn nek niet meer voelen. Het zal altijd een zwak punt blijven maar door alle therapieën weet ik veel beter met alles om te gaan zodat de nekklachten heer erg zijn verminderd. Ook door de haptonomie heb ik mijn eigen lijf veel beter leren kennen. De drempel was voor mij heel erg hoog maar ik ben zo blij dat ik toch zelf de stap heb gemaakt om bij jullie in therapie te gaan. Door jullie fantastische begeleiding ben ik nu een sterkere vrouw geworden die veel meer zelfvertrouwen heeft en veel beter haar grenzen aan kan geven. Dankzij jullie sta ik veel positiever in het leven en kan mijn lijk het allemaal ook veel beter aan, omdat ik nu luister naar mijn lichaam en bewust rustmomenten in de dag plan. Ik raad het anderen ook aan om bij jullie aan de slag te gaan, omdat het mij zo veel positiefs heeft opgeleverd. Heel hartelijk dank!”