Voor iedere klacht een juiste behandeling!

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag, zoek dan hier je antwoord

Verzekering

Heeft mijn kind tot 18 jaar recht op fysiotherapie?

Ja, jouw kind heeft recht op 18 zittingen vanuit de basis verzekering.

Wie betaald mijn behandelingen fysiotherapie vanaf boven de 18 jaar?

Jouw behandelingen fysiotherapie worden vergoed door de zorgverzekering vanuit de aanvullende polis. Je kunt bij jouw zorgverzekering navragen/kijken hoeveel behandelingen vergoed worden. Er kan verschil zitten in het aantal fysiotherapie en manuele therapie behandelingen.

Ik heb een operatie ondergaan aan een van mijn gewrichten, hoe word fysiotherapie dan vergoed?

De eerste 20 behandelingen worden vergoed uit jouw aanvullende verzekering en de rest uit de basisverzekering tot 12 maanden na de operatie.

Gaat fysiotherapie ten koste van mijn eigen risico?

Fysiotherapie uit de aanvullende verzekering gaat niet ten koste van het eigen risico, fysiotherapie uit de basis verzekering wel.

Heb ik een verwijzing van de huisarts of een specialist nodig?

Nee, je kan zonder verwijzing naar de fysiotherapeut. Uitzondering op de regel: Heb je een klacht betreffende een chronische indicatie dan is een verwijzing wel verplicht. Per 2017 kunnen wij ook aan huis behandelen zonder verwijzing.

Wat wordt nu precies onder een chronische aandoening verstaan?

Deze aandoening moet dan voorkomen op de zogenaamde lijst Borst.

Ik heb een chronische klacht, kom ik in aanmerking voor een chronische indicatie?

Dit is niet vanzelfsprekend. Je kan voor een chronische indicatie in aanmerking komen als je een aandoening hebt die voorkomt op de `lijst Borst´. In alle gevallen is een verwijzing van jouw specialist dan noodzakelijk. Voor overige aandoeningen die niet op deze lijst staan zal vergoeding plaatsvinden uit de aanvullende verzekering.

Staan jullie ingeschreven bij het Kwaliteitsregister van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF)?

Ja, onze therapeuten voldoen aan de door de KNGF gestelde kwaliteitseisen en zijn geregistreerd in het Centraal Kwaliteitsregister van het KNGF.

Een afspraak maken

Hoe kan ik een afspraak maken?

Dat kan telefonisch via 0342-422997 of via het afsprakenformulier op deze website. Je bent ook welkom op een van onze locaties, om persoonlijk een afspraak te komen maken.

Zijn jullie ook in de avond en op zaterdag open?

Ja, maandag tot en met donderdag zijn wij tot 21.30 uur geopend. Op vrijdag tot 18.00 uur . In het weekend zijn wij geopend op zaterdag ochtend van 8.00 tot 12.00 uur.

Hoe kan ik een afspraak maken?

Dat kan telefonisch via 0342-422997 of via het afsprakenformulier op deze website. Je bent ook welkom op een van onze locaties, om persoonlijk een afspraak te komen maken.

Is er een wachtlijst?

Wij hebben geen wachtlijst. Heb je specifieke voorkeuren voor een therapeut of locatie, dan kan het zijn dat het langer duurt voor je een afspraak hebt.

Kan ik mijn afspraak verzetten of wijzigen?

Ja, mits je dat minimaal 24 uur voor jouw afspraak doorgeeft, kan de afspraak kosteloos verschoven worden. Valt het afzeggen van de afspraak binnen de 24 uur voor jouw eerst volgende afspraak, dan wordt het gezien als een behandeling en zullen de kosten in rekening worden gebracht.

Hoeveel behandelingen heb ik nodig?

Dat is sterk afhankelijk van jouw klacht. Na anamnese en onderzoek kan jouw therapeut hier een inschatting van geven.

Kan ik ook aan huis worden behandeld?

Ja, als je niet in staat bent om zelf te komen en je kunt ook niemand vragen om je te brengen, dan komen wij bij je thuis. Je moet wel een verwijzing hebben van jouw huisarts of een specialist met toestemming voor fysiotherapie aan huis.

Ik moet 10 minuten van tevoren komen, waar kan ik de vragenlijsten vinden?

De vragenlijst ligt voor je klaar op de desbetreffende locatie:
– Op de Nieuwe Markt liggen de lijsten in een mandje op de koffietafel.
– Op de Burgt liggen de lijsten op de balie.
De lijsten liggen op volgorde van datum en tijd en je kan jouw naam vinden op de eerste pagina. Indien je een afspraak heeft op één van de andere locaties, dan liggen er geen vragenlijsten klaar. Dit wordt of tijdens de afspraak besproken of je krijgt de formulieren mee naar huis.

Waarom moet ik weer formulieren invullen als ik al al eerder bij jullie ben geweest?

Bij elke nieuwe klacht of als er een periode van 3 maanden voorbij is, moeten er voor de verzekering weer opnieuw vragenlijsten afgenomen worden. Om tijd te besparen bij de behandeling laten we dit voor de afspraak door je invullen.

Ik wil graag een afspraak op een specifieke locatie of bij een specifieke therapeut kan dat?

Wij proberen bij het inplannen van de afspraak zoveel mogelijk rekening te houden met jouw wens.

Ik wil graag door een vrouw behandeld worden kan dat?

Ja, je kan dit aangeven tijdens het maken van jouw afspraak.

Heb ik altijd dezelfde therapeut?

We proberen zoveel mogelijk de fysiotherapiebehandelingen te laten uitvoeren door dezelfde therapeut. In een aantal gevallen, bijvoorbeeld bij vakantie, ziekte of als er een specialisatie nodig is om jouw klacht sneller te herstellen, kan het voorkomen dat je van therapeut wisselt. Indien je zelf liever van therapeut wisselt, dan kan je dit gerust aangeven.

Jouw (eerste) afspraak

Moet ik speciale kleding aan?

Dit is op de eerste afspraak nog niet nodig. Het kan zijn dat je bij de volgende afspraak moet sporten, dan is sportkleding misschien handig. Heb je een afspraak voor een loopanalyse dan zijn jouw eigen hardloopschoenen wel zo prettig.

Moet ik voor mijn afspraak nog iets meenemen naar de fysiotherapeut?

Buiten jouw verzekeringspas, identiteitsbewijs en eventuele verwijsbrief om, hoef je niks mee te nemen voor de eerste afspraak. Handdoeken e.d. zijn op de praktijk aanwezig.

Hoe lang moet ik wachten op de therapeut?

Wij doen ons best om je zo snel mogelijk te helpen, de therapeuten wisselen dan ook vaak op tijd van patiënt. Het kan voorkomen dat je toch even moet wachten.

Hoe lang duurt een afspraak?

Afspraken worden per 30 minuten gepland, waarvan 20 tot 25 minuten behandeltijd en 5 tot 10 minuten huidige stand van zaken bespreken/ voortgang/omkleed tijd/administratie tijd/nieuwe afspraak maken/ ophalen uit de wachtkamer.

Wat doen jullie aan mijn persoonlijke veiligheid en privacy?

Alle fysiotherapeuten hebben een reanimatiediploma en er is een AED aanwezig. Ook is er altijd iemand aanwezig van de BHV. Wij houden ons aan de privacy via een privacyreglement. Dit reglement kan je nalezen in de wachtruimte van de praktijk.

Telefonische bereikbaarheid

Ik moet lang wachten aan de telefoon, hoe kan dat?

Onze administratie op de Nieuwe Markt krijgt alle telefoon binnen. Wij proberen de wachttijd hiervan zo kort mogelijk te houden door meerder lijnen. Toch kan het voorkomen dat we een bijvoorbeeld een nieuwe patiënt in moeten voeren of een patiënt aan het helpen zijn met het passen van een brace, dit vergt even tijd.

Zijn jullie ook s'avonds bereikbaar?

Ja, wij zijn bereikbaar op de avonden van:
– maandag tot donderdag van 08:00 uur tot 21:30 uur
– vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur
In de avonduren moeten onze therapeuten zelf de telefoon oppakken. Houdt er rekening mee dat het langer kan duren voor de telefoon wordt opgenomen.

Zijn jullie in de weekenden bereikbaar?

Ja, wij zijn bereikbaar in het weekend. Een van onze therapeuten heeft weekend dienst en zal bij dringende vragen je graag te woord staan. Wil je een afspraak maken/verzetten/afbellen dan kan je de voicemail inspreken.

Kan ik ook in de lunchpauze bellen?

Ja, tijdens de lunchpauze is onze administratie gewoon aanwezig. Het kan zijn dat de wachttijd iets langer is, aangezien we dan minder lijnen open hebben.

Wat als ik door het weekend niet 24 uur van te voren kan afbellen?

In het weekend kan je onze voicemail inspreken. Zo kan je ook in het weekend de afspraak 24 uur van te voren annuleren. De voicemail wordt maandagochtend afgeluisterd en afgehandeld.

Krijg ik altijd een herinnering sms?

Nee. We doen ons best maar het kan zijn dat door een technische fout de sms er niet uit gaat of dat jouw account niet gekoppeld staat aan jouw afspraak. Zorg dus dat je altijd de afspraak duidelijk noteert.

Kan ik reageren op de herinnering sms?

Nee, dit is niet mogelijk. De sms wordt computer gestuurd naar je verzonden. Er zit geen telefoon tussen, dus als je beantwoord per sms dan krijgen wij deze niet binnen.

Hulpmiddelen

Hoe lang mag ik een hulpmiddel lenen?

Wij lenen enkel hoofdkussens en trapfietsen uit. Een hoofdkussen kan voor 3 nachten gratis worden geleend om te testen. Voor het lenen van een trapfiets rekenen wij per week € 4.50 tot een maximum van € 15.00.

Ik wil een brace kopen, hoe moet dat?

Je kan de winkel dagelijks bezoeken zonder afspraak (openingstijden: 08.00-17.00 uur) op de locatie Nieuwe Markt of De Burgt. Vakkundig personeel helpt en adviseert je graag bij jouw aanschaf. De braces lopen uiteen wat betreft prijzen. Kijk voor de huidige prijzen op de Blessurewijzer.nu.

Krullaards Perfect Reset

Wat houden de metingen tijdens de eerste afspraak in?

De fysiotherapeut meet het bekken met speciaal meetapparaat, een Palpation meter (PALM). Voor en na de behandeling meet de fysiotherapeut hiermee de scheefstand van het bekken. Voor de behandeling worden ook metingen verricht om de nekbewegelijkheid, de spierzenuwfunctie en de belastbaarheid van benen of armen vast te stellen. Deze waarden vormen de basis voor het vaststellen van de gesteldheid van het lichaam. Na de behandeling worden metingen herhaald. Zo kan de fysiotherapeut het effect van de behandeling vaststellen en dit vastleggen in uw dossier.

Zijn de zooltjes echt nodig, ik heb al zooltjes van de podoloog?

De zooltjes (KPR trainers) helpen je het resultaat van de behandeling, het rechtzetten van het bekken en het normaliseren van de stand van de wervelkolom, vast te houden. De speciale vormgeving van de insole trainer zorgt voor een kanteling van het hielbeen in de voet. Dit voorziet in een ondersteuning van de zojuist bereikte neutrale bekkenstand. Als je al zooltjes hebt van een podoloog, wordt er tijdens de eerste behandeling gekeken of deze vervangen worden door KPR zooltjes of dat er aanpassingen in de huidige zooltjes gemaakt gaan worden. Het is handig als je in dit geval eerst een intake afspraak maakt.

Wat is het voordeel van de intake?

Tijdens een intake kunnen wij door een aantal metingen te doen inschatten of de Krullaards Perfect Reset therapie voor je geschikt is. Je zit dan nog niet vast om het verdere traject te volgen. Als je zooltjes hebt van de podoloog, dan kunnen we tijdens de intake kijken of deze kunnen worden aangepast.

Hoe kan ik erachter komen of ik bekkenscheefstand heb?

Bij veel mensen die rug- of nekklachten ervaren en waarbij de oorzaak niet direct duidelijk is, komt bekkenscheefstand vaak voor. Een arts of fysiotherapeut kan vaststellen of het bekken scheef staat. De KPR fysiotherapeuten maken hierbij gebruik van speciale meetapparatuur om scheefstand vast te stellen.

Wat zijn de kosten voor de KPR plate?

Het totale traject kost 360 euro. Een deel kan worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Je betaalt in ieder geval 195 euro zelf voor de KPR behandelingen. Lees meer over de kosten op de Krullaards Perfect Reset pagina.

Wordt de behandeling vergoed door de ziektekostenverzekeraar?

De behandeling is niet opgenomen in de basisverzekering. Als u aanvullend bent verzekerd voor fysiotherapie dan kunt u de kosten voor het basisconsult mogelijk declareren bij de zorgverzekering. Als u aanvullend bent verzekerd voor steunzolen of hulpmiddelen dan kunt u de kosten voor de KPR trainers mogelijk declareren bij uw zorgverzekeraar.

Hoe kan ik een intake/eerste afspraak maken?

Dit kan via het afspraken formulier op deze site. Tevens kan dit via telefoonnummer 0342-400502.

Stel een vraag

Staat uw vraag en antwoord er niet bij? Vul dan onderstaande formulier in.

Ilse van Dijk

Administratie
Veluwse Blessurewinkel

i.vandijk@centrumevers.nl

“Onze jongste ster van de administratie met een sterk creatieve aanleg.”

Saskia Middelburg

Administratie
Veluwse Blessurewinkel

s.middelburg@centrumevers.nl

“Een heerlijke flapuit met diepere gronden.”

Testimonial

Mw. Anita Pater – Oeben (59) uit Barneveld

Fysiotherapie

“Door een borstbesparende operatie en nog 16 keer bestraald te zijn geweest, kwam ik na enkele maanden bij Centrum Evers terecht voor oedeemtherapie. Ik kwam bij Theodora onder behandeling, wist niet goed wat met te wachten stond, maar door mijn vragen en haar goede uitleg ging het als vanzelf. In zo'n situatie ben je toch kwetsbaar, maar door haar behandelingen en vertrouwen is alles goed gekomen. Nu 16 maanden later en een intensieve behandeling heb ik geen therapie meer nodig. Nogmaals bedankt voor alles.”