Voor iedere klacht een juiste behandeling!

Aspecifieke lage rugpijn

Als je zonder aantoonbare ziekte of beschadiging lage rugpijn heeft  is er meestal niets ernstigs aan de hand, we noemen dit aspecifieke lage rugpijn.

De oorzaak van aspecifieke lage rugpijn

Negentig procent van de mensen met pijn in de rug valt onder aspecifieke lage rugpijn. De rugpijn is bijvoorbeeld ontstaan door overbelasting van uw rug, een verkeerde beweging of zwaar en verkeerd tillen. Bijna altijd is er spraken van overmatig bol ruggebruik. Dat kan door tillen zijn maar ook door met een bolle rug lang te zitten. Tijdens en na een zwangerschap komt ook regelmatig rugpijn voor. Bekken instabiliteit wordt soms wat snel als diagnose genoemd. Vaak verminderen de klachten al met het aanleren van veilig ruggebruik door ons.
Rugpijn bij mensen jonger dan 18 jaar komt weinig voor. Vaak zien we als oorzaak een zeer mobiele rug, soms instabiliteit klachten genoemd. Vaak hebben deze mensen last van plotselinge pijnscheuten. Wij onderzoeken in dat geval van de stand van de voeten in relatie tot heupen, bekken en rug.

Anatomie

Bij aspecifieke lage rugpijn zijn er geen anatomische afwijkingen te vinden op een MRI of een röntgenfoto. Het is daarom onduidelijk wat de onderliggende oorzaak van deze klachten is. In fysiotherapeutisch onderzoek kunnen we wel kijken of er nog onderliggende oorzaken liggen in de houding of de bewegelijkheid van de wervels (instabiliteit).

Klachten

Rugpijn, stijfheid, moeilijk uit bed of een stoel komen, sokken aantrekken, aankleden, in de auto zitten, achter computer zitten, tillen, bukken. Soms ook pijn in de rug met hoesten, niesen of persen (op de wc).

We kennen 3 fasen, oplopend in steeds grotere blessure:

  • Spit

    Pijn in de rug

  • Ischias

    Pijn in de rug en uitstralende pijn in een been , soms 2 benen.

  • Hernia

    Pijn in de rug en uitstralende pijn in een been plus uitval van gevoel, kracht en reflexen. Lees meer over hernia.

Behandeling en herstel

Over het algemeen verdwijnt aspecifieke lage rugpijn binnen één tot twee maanden. Het belangrijkste advies: De rug veilig gebruiken en blijf bewegen. Als je uit angst voor de pijn minder beweegt, verzwakken de spieren en heb je kans dat je meer pijn krijgt.

Wie vanaf het begin actief stappen onderneemt, is eerder van de aspecifieke lage rugpijn af. Lopen is goed voor de rug, net als vaak van houding wisselen. Aspecifieke lage rugpijn verdwijnt hierdoor niet meteen, maar de pijn kan er wel door verzacht worden. Probeer aan het werk te blijven, of zo snel mogelijk weer aan de slag te gaan, desnoods met aangepaste taken.

Je hebt verschillende mogelijkheden om de pijn wat te verlichten:

  • Bij het opstaan uit bed: rol eerst op je zij, doe dan de benen over de rand van het bed. Ga dan pas zitten, door u met jouw armen omhoog te drukken.
  • Bij het opstaan van een stoel eerst de rug op slot zetten.
  • Bij bukken en tillen de rug recht, in de veilige stand zetten. Net als een gewichtheffer met de borst vooruit en de billen naar achteren.
  • Het aller belangrijkste is dat je zo snel mogelijk leert de rug veilig = recht te gebruiken. Wij hebben een speciaal rug scholing programma die al onze therapeuten beheersen.
  • Je kunt paracetamol nemen. Dat vermindert de aspecifieke lage rugpijn, waardoor je gemakkelijker beweegt. Maar bedenk wel dat je ook niet meer voelt wanneerje de rug onveilig gebruikt. Pijnstillers in combinatie met het toepassen van veilig ruggebruik kan wel.

Direct een afspraak maken

Vul hieronder ons formulier in en maak direct een afspraak!

Kim Warning

Fysiotherapie
Manuele therapie
Medical taping

k.warning@centrumevers.nl

“Een doorzetter, die niet snel van d’r stuk gebracht is.”

Sabine van de Beek – Koetsier

Fysiotherapie
Krullaards Perfect Reset
Medical taping

s.koetsier@centrumevers.nl

“Ze weet waar ze over praat op vakgebied.”

Testimonial

Mw. L. Huppelschoten (57) uit Barneveld

Revalidatie

“De revalidatie heeft mij goed geholpen. Door de chemotherapie was ik extreem moe, conditie laag, spijsvertering in de war, weerstand laag. Door de prima begeleiding door vooral de fysio, diëtiste en ergotherapeut ben ik nu weer mezelf aan het worden. Ik ga nog het na-traject volgen, zodat mijn conditie zo hoog mogelijk komt en ik weer aan het werk kan. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik weer volledig aan het werk kan. Het was hard werken maar zeker de moeite waard.”