Voor iedere klacht een juiste behandeling!

Zweepslag

De zweepslag is een spierblessure die vaak voorkomt in de kuit.

De oorzaak van een zweepslag

De zweepslag is een spierblessure die vaak voorkomt in de kuit. De zweepslag is een gedeeltelijke spierscheuring, deze kan ontstaan bij een snelle felle beweging. Dit komt vaak voor in sport maar kan ook voorkomen bij een sprong beweging of onverwachte snelle beweging in het dagelijks leven. Wanneer iemand overtraind is of met overbelasting sport is de kans op een spierscheuring groter.

Anatomie

De kuitspier loopt vanaf de knieholte aan de achterzijde van het been via de achillespees tot aan de hak. De schade die ontstaat is dat er een aantal spiervezels in de kuitspier scheurt. Het komt niet vaak voor dat de hele kuitspier afscheurt. Vaak zie je ter hoogte van de scheur of een blauwe plek of juist een ‘delle’ en dit is een soort deuk in de spier.

Klachten

De zweepslag wordt zo genoemd omdat op het moment dat het iemand overkomt het lijkt alsof iemand je met een zweep slaat. Het is dan ook een felle gemene pijn en vaak ervaar je dat je niet meer direct kan staan. Wanneer het je in een sport situatie overkomt betekend het dan ook vaak einde wedstrijd of training.

Behandeling en herstel

Het is raadzaam om 3 dagen op krukken te lopen om zo met rust het genezingsproces optimaal te kunnen laten plaats vinden. Het lichaam wil de spierscheur herstellen en zal litteken weefsel in de plaats aanmaken. Om dit litteken weefsel de juiste lengte richting van de spiervezels op te laten gaan is het belangrijk om te gaan rekken binnen de pijngrenzen. Vroeger maakte men binnen de fysiotherapie veel gebruik van een hakverhoging in de schoen. Tegenwoordig zijn we hier voorzichtiger mee omdat het litteken dan verkort aangelegd wordt. Het is wel belangrijk dat je een goede trainingsopbouw maakt zodat je de kans verkleind dat het in de toekomst weer gebeurd. Je fysiotherapeut kan je helpen met een goede opbouw richting je oude niveau.

Je hebt verschillende mogelijkheden om de pijn wat te verlichten

  • Het is aan te raden om de eerste 3 dagen op krukken te lopen om de kuit te laten herstellen.
  • Gebruik eventueel paracetamol om de pijn te dempen. Pas op dat je dan niet de kuit overbelast.
  • Rek de kuitspier rustig op binnen de pijngrens.

Direct een afspraak maken

Vul hieronder ons formulier in en maak direct een afspraak!

Daniel de Vries

Dry Needling
Fysiotherapie
Medical taping
Revalidatie
Sportfysiotherapie i.o.

d.devries@centrumevers.nl

“Behulpzaam naar collega’s en patiënten.”

Hugo van de Beek

Fysiotherapie
Sportfysiotherapie

h.vandebeek@centrumevers.nl

“Klasbak voor sportproblemen.”

Testimonial

Mw. De Jong-Leurs (69) uit Barneveld

Fysiotherapie

“De begeleiding heb ik goed ervaren. Ik zal de glimlach van Jetske missen. Mijn klachten zijn een heel stuk minder en ik voel mij daardoor beter.”