Voor iedere klacht een juiste behandeling!

Meniscusscheur of voetbalknie

Een meniscus is een maanvormig schijfje van kraakbeen met een slechte doorbloeding, hierdoor geneest een meniscusscheur niet zo snel.

De oorzaak van een meniscusscheur

De binnen- of buitenmeniscus kan scheuren. Dat gebeurt meestal door de knie met kracht te verdraaien, bijvoorbeeld tijdens de sport, maar het kan ook door slijtage gebeuren. Omdat in Nederland meniscusscheuren vaak ontstaan tijdens het sporten, met name tijdens voetbal, noemen we deze blessure ook wel ‘voetbalknie’.

Anatomie

In iedere knie zit tussen het bovenbeen en het onderbeen een meniscus aan zowel de binnenkant als de buitenkant. Een meniscus is een maanvormig schijfje van kraakbeen met een slechte doorbloeding, hierdoor geneest de meniscusscheur niet zo snel.

Klachten

Een meniscusscheur kan flink pijn doen. Je voelt de pijn aan de zijkant van jouw knie waar de scheur zit. Na het scheuren van een meniscus komt er vaak vocht in de knie, waardoor deze dikker wordt en pijn kan geven vanwege de zwelling. Soms komt een stukje van de meniscusscheur klem te zitten in het gewricht, waardoor de knie ‘op slot’ gaat. Je kunt de knie dan opeens niet meer strekken of juist niet meer buigen. Dit kan meteen na het blesseren van de knie gebeuren, maar ook enige tijd erna.

Behandeling en herstel

Als de zwelling en de pijn meevallen en je kunt op het been staan, probeer dan gewoon te blijven bewegen. Beweging is goed voor het herstel. Indien je twijfelt aan een vlot herstel, dan kunnen wij de knie onderzoeken en je advies geven. Neem bij veel pijn of zwelling enkele dagen rust. Voor het lopen in en om het huis kun je krukken gebruiken. Als je het been een tijdje minder gebruikt, wordt de bovenbeenspier (quadriceps) aan de voorkant van jouw been snel dunner en zwakker. Voorkom dit door jouw bovenbeenspier te oefenen.

Als je veel pijn hebt, dan kun je paracetamol gebruiken. Komt de pijn steeds terug, dan kun je dit voorkomen door de pijnstiller met een vaste regelmaat in te nemen. Gebruik maximaal vier keer per dag 1000 mg paracetamol, niet langer dan één of twee weken. Als dat onvoldoende helpt, kun je in overleg met onze fysiotherapeut en de huisarts een andere pijnstiller proberen, zoals ibuprofen, diclofenac of naproxen.

Het kan zijn dat u klachten houdt. Bijvoorbeeld dat uw knie af en toe op slot gaat bij het buigen of strekken. Soms lukt het dan de knie weer ‘los’ te krijgen door even te gaan liggen of uw been vrij te laten bungelen. Daarna kunt u gewoon weer verder bewegen. Als fysiotherapeuten kunnen we de knie onderzoeken om de ernst van de blessure vast te stellen. Eventueel kunnen wij een echo maken van de knie om ook de kniebanden te beoordelen en eventueel de aanwezigheid van vocht in de knie. Daarna geven wij advies en training voor een snel herstel.

Als uw knie op slot blijft zitten, of blijft uw knie tijdens uw werk of sport pijnlijk of dik, dan nemen wij contact op met uw huisarts. Indien uw huisarts u doorstuurt naar een orthopeed, dan zal de orthopeed de knie onderzoeken en met u bespreken of onderzoek of behandeling door de orthopedisch chirurg zinvol is. Die kan eventueel via een kijkoperatie bepalen of de meniscus gehecht kan worden, maar dat lukt zelden. Vaker wordt de meniscus gedeeltelijk of geheel verwijderd.

Je hebt verschillende mogelijkheden om de pijn wat te verlichten:

  • Doe een oefening om het bovenbeen sterk te houden: Ga zitten met gestrekt been. Probeer nu het gestrekte been een klein stukje op te tillen, zodat de voet een klein beetje omhoogkomt. Is dat nog te zwaar, doe dan hetzelfde maar zonder dat de voet omhoogkomt. Jouw voorste bovenbeenspier spant zich dan aan. Span de spier 10 seconden aan en ontspan dan 10 seconden. Doe dit tien keer. Doe deze oefening drie of vier keer per dag.
  • Neem maximaal vier keer per dag 1000 mg paracetamol, niet langer dan één of twee weken, om de pijn te verminderen.
  • Middels training en fysiotherapeutisch advies kun je het herstel versnellen.

Direct een afspraak maken

Vul hieronder ons formulier in en maak direct een afspraak!

Hugo van de Beek

Fysiotherapie
Sportfysiotherapie

h.vandebeek@centrumevers.nl

“Klasbak voor sportproblemen.”

Testimonial

Evert van de Langemeen (51) uit Kootwijkerbroek

Fysiotherapie

“Zeer goede ervaring hier en goed geholpen.”