Voor iedere klacht een juiste behandeling!

Piriformis-syndroom

De oorzaak van het piriformis syndroom is in de meeste gevallen een verkorting of hoge spanning van de musculus piriformis.

De oorzaak van het piriformis-syndroom

De oorzaak van het piriformis-syndroom is in de meeste gevallen een verkorting of hoge spanning van de musculus piriformis. Hierdoor komt de onderliggende zenuw, de nervus ischiadicus klem te zitten waardoor er zenuwpijn op kan treden. Dit kan zich uiten in een zeurende en/of brandende pijn die uitstraalt van de bil naar het been en zelfs door kan stralen richting de voet.

Anatomie

De piriformis-spier ontspringt vanaf het heiligbeen en hecht aan op de grote rolheuvel van het dijbeen. Deze spier zorgt ervoor dat je het been naar buiten kunt draaien, zijwaarts kunt bewegen met het been en kunt strekken in de heup. Naast het maken van eerdergenoemde bewegingen zorgt de m. piriformis ook voor stabilisatie in de heup. Onder de m. piriformis loop een zenuw, de nervus ischiadicus. Deze zenuw stuurt de bovenbeenspieren aan.

Klachten

Door inklemming van de nervus ischiadicus kunnen er meerdere klachten ontstaan. Tintelingen in het been die uit kunnen stralen naar de voet. Stekende pijn vanuit de bil naar het bovenbeen. Pijn bij het zitten omdat er dan nog meer druk op de musculus piriformis komt te staan waardoor de zenuw extra wordt ingeklemd. Door inklemming kan ook de bloedsomloop verstoord zijn. Naast de klachten in bil- en beenregio kunnen er ook rugklachten optreden. Het menselijk lichaam beweegt namelijk in één keten. Op het moment dat er een verstoring zit in wervelkolom, heupen of bekken, dan kan dit ook invloed hebben op de spierspanning en spierlengte in de bilregio.

Behandeling en herstel

De behandeling kan bestaan uit het losmaken van de musculus piriformus door massage en een triggerpointbehandeling. Daarnaast kan dry needling toegepast worden alsook mobilisatietechnieken van het heupgewricht. Verder is het rekken van de bilspieren erg belangrijk.

Je hebt verschillende mogelijkheden om de pijn wat te verlichten:

  • Je kunt de piriformis-spier rekken en hierdoor de spanning laten afnemen. Dit doe je door op je rug te gaan liggen met de benen gestrekt. Vervolgens pak je met één hand je knie beet en met de andere hand je onderbeen. Trek vervolgens beide handen naar jezelf toe, je zult dan rek op voelen komen in de bilspier. Doet dit 3×20 seconden per been en wissel links en rechts af.
  • Je kunt met je bilspier over een tennisbal rollen en deze zo zelfstandig deels losmaken.
  • Pijnstillers kunnen de klachten verlichten.

Direct een afspraak maken

Vul hieronder ons formulier in en maak direct een afspraak!

Jaela van der Heijden

Fysiotherapie
Manuele therapie i.o.
Revalidatie

j.vanderheijden@centrumevers.nl

“Heel open en spontaan.”

Testimonial

Mw. Anoniem (28) uit Barneveld

Revalidatie

“In juni 2015 kwam ik terecht bij Revalidatiecentrum Evers. Na mijn zwangerschap/bevalling, een jaar eerder, liep ik nog steeds rond met klachten in het gebied van mijn bekken, rug en been. Via verschillende wegen geprobeerd ervan af te komen, maar tot dat moment nog geen vooruitgang geboekt. De weg bij Evers is vergeleken met voorgaande middelen, er wel een die gelijk veel intensiever is. Zeker in het begin kost het een hoop tijd en energie. Hier kun je je vooraf hiervan niet goed een voorstelling maken maar het helpt om er open in te gaan en het te laten gebeuren. In mijn geval was ik allang blij dat ik er wat aan kon proberen te doen, het scenario: mee moet leren leven, was ik nog niet aan toe. Dit probeerde ik om te zetten in motivatie. Desalniettemin gaat het je al snel niet vlug genoeg en vond ik dat met name op sport/fysio gebied het te lang duurde. De theorie waar ik met ergo/PMT/psycholoog mee aan te moest vond ik bijzaak. Dit was een grote denkfout! Achteraf bleek dan ook dat je ook op dat gebied echt open moet staan voor wat je kunt leren over jezelf. Is het niet voor het moment dan wel voor later. Ik denk dat het in mijn geval niet met mijn klachten te maken heeft gehad in directe zin, al kwam ik er wel achter dat ik er in indirecte zin mezelf ook niet hielp met hoe ik mijn week invulde. Dat is een waardevolle les bij chronische pijn! Nadat een tweede traject nodig bleek, ben ik in totaal een maand of acht bezig geweest. Na beide trajecten heb ik nog drie maanden de oefengroep bezocht, bij Marty. Ik vond het fijn om na een periode met veel begeleiding, op het gebied van sport, dit op deze manier vast te houden. Marty hield me op deze manier enigszins in de gaten en ondertussen kon ik verder gaan met opbouwen en uitbreiden van de oefeningen. Al met al is het het allemaal waard geweest. In mijn geval zijn de klachten een hoop verbeterd. Ik weet wat mijn zwakke plekken zijn en dat sporten noodzakelijk is om, zeker dat gebied, belastbaar te houden. Als de klachten de kop op steken weet ik ondertussen vaak wel wat de oorzaak moet zijn geweest. Dat brengt rust en zelfvertrouwen met zich mee waardoor de klachten niet altijd meer bepalend zijn voor je dagelijks leven, je kunt er als het ware (proberen) boven te staan. Het is een intensieve periode geweest, maar zeker waardevol. Mocht u/jij hier aan gaan beginnen zou ik willen zeggen, ga er open in! Zie het als een kans en haal op elk gebied eruit wat je eruit kunt halen.”